Condes course planning - discussion forum
Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Tvungen overgang (sprint)

Posted by Lars Lindstrøm 
Hej Finn

Er det ikke muligt at du kunne inkludere en ny signatur for tvungen overgang i condes? Tjek ISSOM 2005, signatur 708.1. Den bruges i sprint ved tvungen passage i tunneler etc.
Finn Arildsen
Re: Tvungen overgang (sprint)
May 25, 2006 03:45PM
Hej Lars

Hvis jeg forstår dig ret, så er det en slags "tragt" over en bro eller i en gennemgang, det pågældende symbol 708.1 giver mulighed for.

Condes har endnu ikke direkte support for sådan et symbol.

Men i mellemtiden, kan du kan måske tegne noget, der ligner, ved hjælp af "afgrænsningslinie", som findes i "værktøjsmenuen" til højre for kortet, lige under "forbudt område".

v.h.
Finn
Det var også min tanke, syntes bare det var smart hvis Condes havde den feature. Der skal jo også en tvungen passage i postbeskrivelsen.. ;-)
Finn Arildsen
May 25, 2006 08:27PM
Hej Lars

Hvis du indsætter en tvungen overgang i listen af posten på banen, så får du en tvungen overgang vist i postbeskrivelsen på det relevante sted. Den tvungne overgang vises naturligvis også på kortet, men den får måske ikke helt den form, som tilsigtes i den reference til ISSOM, som du nævnte.

Noget andet er, om det at vise en tvungen overgang egentlig tilfører postbeskrivelsen "værdi" i forhold til hvad man i forvejen kan se på kortet?

Det er et spørgsmål, som jeg er lidt interesseret i at høre meninger om. Personligt opfatter jeg postbeskrivelsen som et instrument til at give løberen yderligere information ud over hvad løberen allerede kan se af kortet. Derfor var jeg fra starten skeptisk overfor dette med at angive tvungne overgange i postbeskrivelsen, idet disse allerede fremgår af kortet.

For at gøre en lang historie kort, så forekom den argumentation, som lå til grund for at indføre tvungne overgange i postbeskrivelsen, mig temmelig lokalhistorisk, og jeg "kæmper" egentlig for at forsvare de principper, som "fædrene" til postbeskrivelsessystemet lagde ind i systemet. Jo mere man tænker over detaljer i systemet, jo mere kan man se, at de faktisk tænkte nøje over tingene, da de lavede systemet.

v.h.
Finn
Lars Lindstrøm
June 01, 2006 01:16PM
I det aktuelle tilfælde tjener det vel netop et formål, da den type tvungneovergange typisk anvendes ved passage af større veje, hvor det ofte kan lade sig gøre at løbe direkte over vejen med fordel, men passage burde foregå i en tunnel under vejen.
Finn Arildsen
June 01, 2006 01:27PM
Hej Lars

Der er bestemt ingen tvivl om, at en tvungen overgang har en værdi. Og den skal bestemt vises på kortet - ingen tvivl om dét.

Postbeskrivelsen er jo et "instrument" til at give information, som kan være uklart på kortet, fx. den præcise terrængenstand, eller skærmens placering, og som derfor tilfører værdi i forhold til baneindtegningen på kortet.

Hvad jeg mente med min bemærkning i mit forrige opslag var, at det at vise en tvungen overgang i postbeskrivelsen ikke rigtig tilfører nogen værdi ud over hvad kortet allerede viser, og derfor mener jeg ikke man behøver vise den tvungne overgang i postbeskrivelsen.

Det er beskrevet, at det er op til banelæggeren, om en tvungen overgang skal med i postbeskrivelsen, og min beskedne holdning er, at det behøver den normalt ikke at være. Der kan naturligvis være specielle tilfælde, og derfor har man muligheden for det i Condes.

Jeg kan godt fortælle historien om hvorfor tvungne overgange kom med i postbeskrivelses-sammenhæng i 2004-udgaven af IOF-postbeskrivelserne, men jeg tror jeg nøjes med at sige, at det er mestendels var af "regionale" årsager, som ikke var/er relevante for Danmark.

v.h.
Finn
Lars Lindstrøm
September 07, 2006 09:46AM
Hej igen

Lige et sidste indskud her. Selvom det måske umiddelbart kan virke indelysende at en tunnel/bro skal benyttes ved anvendelse af signatur 708.1, så mener jeg bestemt at det er relevant at have en linie i postbeskrivelsen. I sprint er eliten meget presset på fysikken, og derfor KAN der opstå situationer hvor kortet misforståes. Her kan en postbeskrivelse, måske være med til at hjælpe på forståelse. Det er egentlig min hovedpointe for at inkludere signaturen i condes(plus at det selvfølgelig bliver lettere at lave den ;-) ). Som jeg forstår dit indlæg, og som jeg iøvrigt selv opfatter postbeskrivelser, så er postbeskrivelser et hjælpeværktæj til at præcisere de oplysninger kortet ikke altid fortæller.

Men havde du tænkt dig at inkludere signaturen i Condes 8?

Keep up the good work
Finn Arildsen
September 08, 2006 08:44AM
Hej Lars

Jeg forstår hvad du siger. Mit eget lille indskud: hvis jeg var banelægger, og der var en bestemt bro, jeg VILLE have løberne til at bruge, så ville jeg placere en post der, hvis jeg havde mistanke om, at der var risiko for at løberne kunne misforstå baneindtegningen. Jeg ville ikke belave mig på at de ville kigge efter sådan noget i postbeskrivelsen, specielt ikke hvis de var pressede eliteløbere. :-)

Det er tanken, at symbolet kommer med i Condes -- det har bare ikke højeste prioritet lige nu.

v.h.
Finn
Author:

Your Email:

Subject:

Attachments:
  • No file can be larger than 62.5 MB
  • 5 more file(s) can be attached to this message

Spam prevention:
Please, enter the code that you see below in the input field. This is for blocking bots that try to post this form automatically.
 ********  ********   ********  **     **  **        
 **        **     **  **        **     **  **    **  
 **        **     **  **        **     **  **    **  
 ******    **     **  ******    **     **  **    **  
 **        **     **  **          ** **          **  
 ********  ********   **           ***           **  
This is a moderated forum. Your message will remain hidden until it has been approved by a moderator or administrator