Condes course setting
Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Farveskift af blå på gul ved import af OCAD-fil.

Posted by Leif Sudergaard 
Jeg har et kort i OCAD v11, som viser en mose (blå farve) korrekt oven på en åbent kulturland (gul farve).
Når jeg importere kortet i Condes v.9.3.6 ændres den blå farve til grøn (Kunne minde om gul og blå blandet). Den blå farve i en sø, hvor der ingen underlægningsfarve er forbliver uforandret.
Nogen ide til, hvad jeg har overset, eller hvilken opsætning, der er forkert?
På forhånd tak,
Leif, Kildeholm OK
Finn Arildsen
Re: Farveskift af blå på gul ved import af OCAD-fil.
September 06, 2016 11:22AM
Hej Leif

Nøgleordet her er "overprint".

Der sker givetvis det, at den gule og den blå farve bliver blandet, når de trykkes oveni hinanden. I OCAD-filens farvetabel er den ene eller begge farver markeret som "overprint". Condes respekterer denne indstilling og blander derfor de to farver. OCAD viser derimod ikke denne blanding på skærmen.

Overprint-effekt er noget man tilstræber at bruge for at efterligne den effekt, man fik "i gamle dage" , da man offsetprintede kort i 5 farver. Her fik man en mørkere farve, når fx. en kurve gik gennem en grøn tæthed, og derved blev kortet lettere at læse. Dengang var det også vigtigt, at man skar en stribe i en gul mark, der hvor en blå grøft gik igennem, ellers fik man en grøn stribe, så grøften blev til en smal tæthed.

Der er flere løsningsmuligheder
1. Den bedste: Ret kortet, så den gule mark støder op til grøften på begge sider, men ikke dækker den. Jeg mener, men er ikke OCAD-ekspert, at OCAD har funktioner til at hjæpe med dette
2 Den ikke helt så gode: Fjern overprint-markeringen for den blå farve i OCAD-filens farvetabel. Derved fjernes også oveprint-effekt for grøfter, som går gennem tætheder, og det ville man egentlig gerne bevare.
3. Den lette, men ikke gode: Slå overprint-understøttelse fra i Condes-filen, under menuen Canvas / Kort. Her findes et flueben, som styrer om Condes understøtter overprint for kortfarverne.

Jeg håber, dette giver mening.

v.h.
Finn
Hej Finn,

Tak for svaret. Jeg kan se, jeg må arbejde lidt videre med de forskellige muligheder.

Den første bliver nok umulig i praksis, da samme problem opstår, når man har blød bund på et gult område. Så skal der klippes mange små huller.

Jeg så noget i en OCAD nyhed om at man vist kunne lave flere blå f.eks. en med overprintet og en uden.

Der er vist til et par afteners eksperimenter ved skærmen.

Mvh.
Leif
Author:

Your Email:

Subject:

Attachments:
  • No file can be larger than 4.88 MB
  • 5 more file(s) can be attached to this message

Spam prevention:
Please, enter the code that you see below in the input field. This is for blocking bots that try to post this form automatically. If the code is hard to read, then just try to guess it right. If you enter the wrong code, a new image is created and you get another chance to enter it right.
This is a moderated forum. Your message will remain hidden until it has been approved by a moderator or administrator