Condes course setting
Welcome! Log In Create A New Profile

Advanced

Ocad

Posted by Jesper Jensen 
Ocad
March 11, 2004 11:07PM
Hej Finn

Jeg har fået tilsendt et orienteringskort udarbejdet i ocad, som jeg gerne
vil åbne i condes, men programmet kender ikke filen. Gør jeg noget forkert? Jeg har lige downloaded den nyeste version.

mvh

Jesper
Finn Arildsen
Re: Ocad
March 11, 2004 11:15PM
Hej Jesper

Der er en faldgrube, som du KAN være faldet i. Man kan nemlig ikke "åbne" en OCAD-fil fra Condes, kun en Condes-løbsfil. Derimod kan man, når man har åbnet eller oprettet en løbsfil, tilknytte en OCAD-kortfil til sit løb.

Så første checkspørgsmål er, om det er det, som er sket her?

Hvis du derimod HAR en løbsfil, og det er ved tilknytningen af kortfilen, at du får fejlmeldingen, så er situationen naturligvis mere kompliceret, og i så fald vil jeg gerne høre fra dig igen, og jeg vil så sørge for at løse problemet så hurtigt som muligt.

v.h.
Finn
March 12, 2004 03:20PM
Hej Finn

Tak for hjælpen.

Jeg har fået det til at fungere.

mvh

Jesper
April 15, 2004 12:22PM
Hej Finn (og Jesper)

Jeg hopper lige ind i tråden her, for jeg tror at jeg er på næste trin af problemskalaen: Jeg kan ikke importere en OCAD-fil til en Condes-fil.

Jeg har tegnet et kort efter ISSOM2003 (brugt symbolerne fra [lazarus.elte.hu]) i OCAD8. Når jeg prøver at åbne kortet via nyeste version (fra idag) af Condes får jeg

Condes encountered a problem when drawing the map.
The object is: 18733200
Object index: 587
Symbol 422,0
BottomLeft 29,71 -56,82
TopRight 38,03 -43,73
Segments 12

Jeg tænkte: "Symbol 422,0 ligner noget fra kortnormen", og i symbolpaletten i OCAD hedder symbol 422.0 "Impassable vegetation", hvorimod symbolet i pdf-dokumentet hvor normen defineres hedder 421.0. Kan det have noget med sagen at gøre? Og i givet fald: Hvad gør jeg?

moh

/julian
Finn Arildsen
April 15, 2004 12:58PM
Hej Julian

Kan du ikke maile en kopi af kortet til mig, så skal jeg snarest finde ud af hvad problemet er?

v.h.
Finn
Finn Arildsen
April 17, 2004 12:35AM
Hej Julian

Tak for de tilsendte filer.

Efter, at jeg haft haft lejlighed til at kigge på kortfilen har jeg i den fundet to områdesignaturer (422,0 og 526,1), som er defineret med skravering. For denne skravering er imidlertid pentykkelsen sat til 0,0 mm. Dvs. det er en usynlig skravering. I virkeligheden burde en sådan usynlig skravering ikke forekomme, og det er sikkert en fejl, at denne skravering er slået til for de pågældende signaturer.

Min programmering af Condes havde desværre ikke forudset at sådan en usynlig skravering kunne forekomme, og det betyder desværre, at Condes ikke er "robust" overfor dette problem.

Problemet opstår tilsyneladende kun på Windows 98 og tidligere versioner af Windows, ikke på Windows Me, 2000 og XP.

Jeg har lavet en rettelse i Condes, som vil blive udgivet i version 7.4.9 indenfor de nærmeste dage. Denne rettelse gør Condes robust overfor denne situation.

Tak for hjælpen med at "udrydde" denne uhensigtsmæssighed.

v.h.
Finn

September 05, 2004 09:18AM
Finnes det noen måte å overstyre målestokken som
automatisk kommer opp når man velger ocad-fil?

Mvh.
--- Øystein Nytrø
Finn Arildsen
September 05, 2004 06:18PM
Når man vælger en OCAD-fil, aflæser Condes målestokken fra kortfilen og gemmer denne som "Kortfil-målestok" Kortfil-målestokken bruges til beregning af afstande m.m. og derfor er det vigtigt, at denne stemmer overens med kortfilen. Det er ikke muligt at ændre kortfil-målestokken i Condes for løb, som bruger OCAD-kortfil.

Hvis man ønsker at udskrive i et andet målestoksforhold end kortfilens, kan man ændre udskriftsmålestokken - i værktøjslinien over kortet - eller i den relevante udskriftsdialog.

Jeg har valgt at gøre kortfil-målestokken utilgængelig, når man bruger OCAD-kort. Grunden er, at det viste sig at være en kilde til misforståelser, når man ønskede at udskrive i en anden målestok. Der skete ofte det, at man ændrede kortfil-målestokken, når det i virkeligheden var udskriftsmålestokken, som skulle ændres -- resultatet var at afstande mv. blev beregnet forkert.

Det kan naturligvis forekomme, at målestokken er forkert i OCAD-filen -- i så fald er man nødt til at ændre den v.hj.a. OCAD.

v.h.
Finn
Author:

Your Email:

Subject:

Attachments:
  • No file can be larger than 62.5 MB
  • 5 more file(s) can be attached to this message

Spam prevention:
Please, enter the code that you see below in the input field. This is for blocking bots that try to post this form automatically. If the code is hard to read, then just try to guess it right. If you enter the wrong code, a new image is created and you get another chance to enter it right.
This is a moderated forum. Your message will remain hidden until it has been approved by a moderator or administrator